Wednesday 22 August 2012

Rahsia kehebatan Barcelona (Fakta menarik!)



Sebuah akhbar British berjaya mendedahkan bagaimana kelab gergasi Catalunya itu membentuk kejayaan bermula daripada sistem akademi remaja.

Pasukan kendalian pengurus Pep Guardiola sudah dianggap sebagai ‘pasukan terbaik sepanjang zaman’ kerana kejayaan epik mereka dalam tempoh tiga tahun terakhir.

Lionel Messi, Andres Iniesta, Carles Puyol, Victor Valdes, Pedro Rodriguez, Xavi Hernandez, Gerard Pique, Sergio Busquets, Bojan Krkic dan Jeffren semuanya tampil daripada sistem remaja Barca.

Semua pemain itu adalah produk yang dipanggil Barca ‘futbol base’ atau asas bola sepak.

Hari ini, ia menampilkan 330 kanak-kanak dan beratus kakitangan, lantas kelab itu perlu membelanjakan sebanyak 10 juta (RM48.7 juta) setahun.

La Masia, ‘chalet’ berhadapan dengan Stadium Nou Camp di mana 60 bakat terbaik – yang keluarganya tinggal di kawasan pedalaman Sepanyol mahupun di luar negara – menginap di situ dengan harapan untuk berada dalam pasukan utama.

Bangunan itu setinggi dua tingkat, ia memiliki satu dewan makan, enam bilik tidur, sebuah perpustakaan, sebuah bilik komputer dan sebuah bilik rekreasi.

Hanya 12 orang kanak-kanak tidur di bangunan itu. Selebihnya menginap di bilik asrama di tingkat satu stadium itu, kira-kira 30 meter dari bangunan itu.

Messi, Iniesta, Puyol, Valdes dan Pedro tinggal di La Masia bertahun-tahun lamanya. Krkic dan Jeffren turut menginap di situ, manakala Xavi pergi ke sana untuk makan, jadi kelab itu boleh mengawasi dietnya. Pique dan Busquets tinggal bersama keluarga mereka di bandar raya itu.

Guardiola turut menghabiskan bertahun-tahun di La Masia pada 1980-an sebelum menjadi seorang legenda sebagai pemain. Begitu juga orang kanannya, Tito Vilanova, dan orang yang mengetuai skuad remaja ketika ini, Guillermo Amor, seorang lagi bekas pemain antarabangsa Sepanyol.

Ketiga-tiganya berada dalam pasukan 1986-87 dan hari ini trio itu menguruskan setiap aspek kelab itu daripada sudut bola sepak.

Suku abad kemudian, mereka memastikan kesinambungan daripada falsafah kecemerlangan, kedua-dua sukan dan kemanusiaan, dikekalkan di kelab gergasi Sepanyol itu.

Pernah menjadi residen La Masia termasuk kapten Arsenal, Cesc Fabregas, penjaga gol Liverpool, Pepe Reina, pemain tengah Everton, Mikel Arteta dan pemain Atletico Madrid bekas pemain tengah Arsenal, Fran Merida. Senarai itu tanpa penghujungnya.

Albert Folguera, ketua La Masia, menjelaskan pendekatan kelab itu.

Beliau berkata: “Ia adalah satu sistem pengarah, guru, seorang doktor, seorang pakar psikologi, tukang masak dan pekerja lain. Ada tiga orang guru yang bekerja pada sebelah petang dengan kanak-kanak.

“Ada juga ketua pembelajaran dan seorang lagi petugas pentadbiran yang menguruskan semua pembelian, tiket dan semua barang yang diperlukan kanak-kanak bagi rekreasi dan pelajaran mereka. Kami juga ada tiga tukang masak dan enam kakitangan dapur.” Bintang semasa seperti Xavi dan Iniesta sering memuji mengenai tahun-tahun mereka di La Masia.

Folguera berkata: “Xavi bercakap mengenai nilai-nilai yang kami terapkan di sini – berkongsi sesuatu, semangat sepasukan, persahabatan, gelak ketawa. Anda tidak boleh mempelajarinya, anda perlu mengalaminya.

“Adakah kami berdepan masalah menyesuaikan diri dengan sesetengah kanak-kanak? Sudah tentu. Mereka hadir di sini berusia 12 tahun dan berjauhan daripada keluarga mereka. Ia sukar tapi ia sebahagian daripada proses.

“Bagi Iniesta, bulan pertamanya memang teruk sekali. Dia rindukan keluarganya yang berada 700km dari Barcelona di Albacete.

“Begitu juga Leo Messi. Ibu dan bapanya berada di Argentina. Dia hanya berusia 12 tahun, mempunyai masalah tumbesaran dan tidak boleh bermain perlawanan rasmi selama setahun kerana masalah dokumen.

“Victor Valdes terpaksa pulang ke rumahnya selepas semusim. Dia terlalu rindukan keluarganya.

“Di sini, kami menangani masalah emosi. Untuk membuatkan mereka berasa berada seperti di rumah dan berada di kalangan orang ramai, membuatkan kanak-kanak itu berasa tidak dipinggirkan.

“Ia lebih seperti sebuah keluarga. Doktor, pakar psikologi, guru dan ada ketikanya, jurulatih datang ke sini untuk makan bersama, jadi kanak-kanak itu berasa mendapat sokongan.

“Semua bintang semasa yang terpisah daripada keluarga tercinta menjadi juara hebat. Mereka memiliki karakter dan kesungguhan untuk mengatasi kesukaran.” Anehnya, hampir sepanjang hari dihabiskan dengan pelajaran sekolah. Hanya dua jam dikhaskan untuk berlatih pada sebelah petang dan “sering bersama bola”.

Folguera mendedahkan: “Ini adalah masa terbaik buat La Masia sejak ia diperkenalkan pada 1979 dan juga dalam sejarah Barca.

“Tiga lelaki yang bertanggungjawab dalam setiap aspek FC Barcelona membesar di rumah ini. Pasukan utama mempunyai 10 pemain dari akademi, majoritinya dari La Masia.

“Dalam pasukan Barcelona B, pasukan simpanan, 12 pemain menuntut di universiti.” Mereka menyediakan kanak-kanak itu selengkapnya, pertamanya sebagai individu yang berpendidikan dan keduanya sebagai atlet.

Pelajaran membolehkan mereka menceburi bidang lain, sekiranya bakat mereka tidak cukup bagus atau kecederaan menghalang mereka daripada merealisasikan impian masing-masing. Semuanya di bawah pengawasan Guardiola.

Folguera berkata: “Saya bercakap dengan Amor sekali seminggu dan beliau memaklumkannya kepada Guardiola. Pep berada di sini 10 hari lalu dan kami berbicara mengenai pelbagai perkara. Beliau datang ke sini beberapa kali setahun.

“Sejak Pep menjadi jurulatih, lebih ramai pemain berusia 17 dan 18 tahun berlatih dengan pasukan utama. Beliau adalah orang pertama yang membetulkan mereka dan menasihati mereka.”

Wak: tak terlepas satu pun 10 game classico yg terakhir. kalau nak tahu apa itu bola sepak, classico lah jawapannya.


TAPI kan.. kalau yang ni macamna pulak... hehehe~


PS: NO KOMEN.. hehehhe.. entry ni copy-paste jer. Sebab saya memang minat barcelona..

SUMBER
Share:

Recommended Webhosting & Domain Services

HUBUNGI

Sila hubungi saya di:
email : admin@pullbackforextrading.com

ENJIN CARIAN GOOGLE

Arkib

Blog Archive