LEPAK DI LIBRARY

Bestnya tempat ni!

ayam butter salted egg

My favourite recepi!

TOPI FAVORITE

Alhamdulillah! Terima kasih atas kejutannya!! tau-tau je logo kegemaran ni.. new favorite cap!

20 KHASIAT BAWANG PUTIH

Bawang putih mempunyai khasiat yang luar biasa buat kita semua. Paling best ia mudah didapati di pasaraya!

DUIT BAGI DUIT LAGI

Alhamdulillah dapat duit lagi dari google! kali ni lebih banyak...

Monday, 27 July 2020

20 MANFAAT DAN KHASIAT BAWANG PUTIH

Salam dan Salam sejahtera.

Kali ni nak kongsi mengenai bawang putih yang banyak memberikan manfaat kepada kita. Paling penting ia boleh didapati dengan mudah di pasaraya.

Kajian saintis menunjukkan setiap 100 gram bawang putih mengandungi 623 kJ kalori, karbohidrat (33 g), gula (1 g), serat (2.1 g), lemak (0.5 g), protein (6.39 g), beta karotin ( 5 microgram), thiamine (vitamin B1) (0.2 microgram), riboflavin (vitamin B2) (0.11 microgram), niacin (0.7 mucrogram), asid panthitenik (0.59 microgram), Vitamin B6 (1.2535 micragram), folate (3 microgram), vitamin C (31.2 mg), kalsium (181 mg), zat besi (1.7 mg), magnesium (25 mg), fosforus (153 mg), kalium (401 mg), natrium (17 mg) dan zink (1.16 mg). Kandungan zat lain ialah seperti mangan (1.672 mg) dan selenium (14 micrograms).

Sumber: klik sini

Untuk mendapatkan faedah dari bawang putih ini, perlu diingat ia mestilah bukan dimasak dengan suhu panas. Sebaliknya bawang putih mentah adalah caranya.

Bawang putih mestilah ditumbuk atau dikisar atau dikunyah dahulu sebelum ditelan. Maksima pengambilan adalah 5 gram atau 5 ulas bawang sehari. Proses menghancurkan bawang putih akan mencampurkan Alliin dengan Alliinase, seterusnya membantu ia menjadi Allicin di mana inilah manfaat sebenar yang dicari dari bawang putih ini.



Pengambilan bawang putih tidak sesuai bagi yang hendak menjalani pembedahan, mempunyai sakit asma(dan sensitif pada pengambilan bawang putih) dan juga wanita yang sedang period.

Jom tonton video di bawah untuk penerangan lanjut.

20 Khasiat GARLIC



Credit to Dr. Nordin Darus 
Share:

Friday, 12 June 2020

Topi




Tq dear wife for the surprise gift.





Share:

Friday, 24 April 2020

PUASA HARI PERTAMA 2020

Assalamualaikum dan Salam sejahtera..

Puasa tahun ni subhanAllah luar biasa sekali sebab tiada bazar(of coz tiada bazir juga..) dan berada dalam PKP/MCO.. Nampak agak sedikit sukar untuk tahun ni sebab dah tak bebas bergerak sana-sini hanya untuk membeli makanan kegemaran. Alasan nak keluar macam ni ofcoz tak boleh kan..

Tahun ni nak bayar zakat macamna ye?

Sekarang zaman yang sudah canggih jadi terima kasih kepada kecanggihan ini, kini ia memudahkan untuk urusan jual beli termasuklah membayar zakat.


Kadar zakat adalah RM5 dan RM7.. RM5 untuk yang terjejas pendapatan akibat COVID19 dan RM7 bagi yang OK2 je semasa COVID19 ni.. hehehe..

Bazar Online

Thanks to the Whatsapp dan Telegram, banyak peniaga beralih kepada online bisnes untuk meniagakan makanan masing-masing.

Cuma satu jadi persoalan, stok masih ada ke tu? ehhehe..
 


Nyum... semua nampak perfect. Tak dinafikan harga akan naik sikit sebab ada khidmat runner untuk hantarkan. Kat sini kena pakai runner sebab lebih cepat dan mudah.

Tak sangka tahun ini jadi macam ni pula.. Ingatkan tahun 2020 ini dunia semakin maju dan hebat.. Nampaknya kuasa Allah sekali lagi membukti semua ini milikNYA dan kita ini hanyalah kuman kenit yang suka membuat kerosakan sahaja.

Akhir kata..

Sebelum mengakhiri post ini, saya selaku pemilik blog ini mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa dan semoga amalan kita diterima hendaknya. Saya juga mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf dan berdoa semoga pesakit-pesakit COVID19 segera sembuh dan semoga wabak ini akan berakhir di muka bumi ini.

Sekian.

-MN-




Share:

Tuesday, 7 April 2020

VIRUS COVID-19 - TANDA KEBESARAN ALLAH

Assalamualaikum dan Salam sejahtera..


Tahun ini menyaksikan satu pandemik yang kini sudah meragut nyawa 69,212 pada ketika artikel ini ditulis, dan juga lebih sejuta kes seluruh dunia menurut laman web rasmi WHO.

Virus COVID19 ini atau nama penuhnya, Novel Corona Virus yang mula merebak sejak 2019 kini sudah menjadi pandemik apabila ia tersebar luas ke seluruh dunia, menyebabkan banyak negara kini dalam perintah kawalan pergerakan dengan banyak aktiviti terpaksa ditunda dan dihentikan demi memutuskan rantaian virus ini.


Apa yang saya lihat...

Macam-macam ragam manusia dapat dilihat sepanjang bencana ini. Ada yang degil, ada yang suka menghina, ada juga yang didakwa kerana ingkar, ada yang kerugian perniagaannya, ada yang mendapat rezeki lebih dan tak kurang ada juga yang terserlah kebodohannya.

Hakikat sebenar yang wajib kita ambil serius

Apa yang lebih tepat kita fikir sekarang bukanlah sekadar mahu survive dari pandemik ini tapi juga inilah masanya kita muhasabah diri dan nilai balik selama kita sudah hidup di bumi Allah ini.

Tak ramai yang saya lihat betul-betul sedar bahawa semua musibah ini adalah bukti kekuasaan dan kebijaksanaan Allah.

Jika kita mengambil iktibar dari kisah-kisah kaum terdahulu, sebenarnya ia tidak jauh bezanya kerana mereka juga ditimpakan musibah akibat kerja tangan mereka namun bezanya kali ini ialah kita umat akhir zaman tiada ditimpakan musibah seperti mereka tetapi sebaliknya hanya virus sekecil kuman sahaja semua umat manusia merasa kesan akibatnya.

Hebat bagaimana sekalipun teknologi ketenteraan sesebuah negara itu semuanya kalah..
Sibuk melalaikan bagaimana sekalipun hiburan dunia itupun ia pun terhenti...
Hebat macamna sekalipun negara itu ia juga jatuh tersungkur...
Untung sebanyak-mana sekalipun bisnes si kaya raya tetap juga jatuh dan besar ruginya..

Negara yang ramai rakyatnya, yang ramai orang-orangnya yang hebat semua bersembunyi ketakutan lantaran virus yang halus dan tidak nampak ini boleh menyerang bila-bila masa dari pelbagai arah.

Inilah bukti bahawa semua yang ada di dunia ini milik Allah. Dia yang berhak memberikan, Dia juga yang akan mengambilnya semula.

Tidak sedarkah betapa pandemik ini bukti Allah menarik balik nikmat yang Dia berikan?

Dia berikan kita...

  • Kebebasan
  • Kemewahan
  • Kekayaan
  • Kesihatan
  • Nyawa
  • Harta dan Kebahagiaan
Dengan sekelip-mata sahaja semua ditarik balik dan apakah masih ada yang ego menyalahkan salah orang lain tapi tidak berfikir dari sudut lebih besar(bigger picture)?


Berdoa banyak-banyak

Bersama-samalah kita memohon kepada Allah agar memberi pelindungan buat kita semua dan memberi kesempatan kepada kita untuk bertaubat dan segera keluar dari musibah ini.

Amin..

-MN-


Share:

Sunday, 5 April 2020

Syair Doa Abu Nawas – Al I’tiraf (Sebuah Pengakuan)

Abu Nawas adalah pujangga Arab dan seterusnya merupakan salah satu penyair terbesar sastra Arab klasik. Nama lengkap beliau Abu Ali Al Hasan bin Hani Al Hakami dan hidup pada zaman Khalifah Harun Al-Rasyid di Baghdad (806-814 M). Dalam masyarakat umum Abu Nawas cukup terkenal kerana kecerdasan akalnya dan kecerdikannya dalam berkata-kata, sehingga banyak lahirnya anekdot jenaka yang sarat dengan hikmah.
Lukisan Abu NawasKarya besarnya sebagai seorang penyair: Al-I’tiraaf – bermaksud, Sebuah Pengakuan.

ِإِلهِي لََسْتُ لِلْفِرْدَوْسِ أَهْلاَ# وَلاَ أَقوى عَلَى النّارِ الجَحِيم
Ilaahii lastu lil firdausi ahlaan wa laa aqwaa ‘alaa naaril jahiimi
Wahai Tuhanku ! Aku bukanlah ahli surga, tapi aku tidak kuat dalam neraka Jahim

فهَبْ لِي تَوْبَةً وَاغْفِرْ ذنوبِي # فَإنّكَ غَافِرُ الذنْبِ العَظِيْم
Fa hablii taubatan waghfir zunuubii fa innaka ghaafirudzdzambil ‘azhiimi
Maka berilah aku taubat (ampunan) dan ampunilah dosaku, sesungguhnya engkau Maha Pengampun dosa yang besar

ذنوبِي مِثلُ أَعْدَادٍ الرّمَالِ # فَهَبْ لِي تَوْبَةً يَاذَاالجَلاَل
Dzunuubii mitslu a’daadir rimaali fa hablii taubatan yaa dzaaljalaali
Dosaku bagaikan bilangan pasir, maka berilah aku taubat wahai Tuhanku yang memiliki keagungan

وَعُمْرِي نَاقِصٌ فِي كُلِّ يَوْمٍ # وَذنْبِي زَائِدٌ كَيفَ احْتِمَالِي
Wa ‘umrii naaqishun fii kulli yaumi wa dzambii zaa-idun kaifah timaali
Umurku ini setiap hari berkurang, sedang dosaku selalu bertambah, bagaimana aku menanggungnya

َإلهي عَبْدُكَ العَاصِي أَتَاكَ # مُقِرًّا بِالذنوبِ وَقَدْ دَعَاك
Ilaahii ‘abdukal ‘aashii ataaka muqirran bidzdzunuubi wa qad da’aaka
Wahai, Tuhanku ! Hamba Mu yang berbuat dosa telah datang kepada Mu dengan mengakui segala dosa, dan telah memohon kepada Mu

َفَإِنْ تَغْفِرْ فَأنْتَ لِذاك أَهْلٌ # فَإنْ تَطْرُدْ فَمَنْ نَرْجُو سِوَاك
Fa in taghfir fa anta lidzaaka ahlun wa in tathrud faman narjuu siwaaka
Maka jika engkau mengampuni, maka Engkaulah yang berhak mengampuni. Jika Engkau menolak, kepada siapakah lagi aku mengharap selain kepada Engkau?

Syair ini juga disampaikan dalam versi lagu dari pelbagai artis. Anda boleh buat carian di youtube untuk versi-versi lagu klasik dan terkini. 





rujukan klik sini
Share:

POST PALING POPULAR

HUBUNGI

Sila hubungi saya di:
email : admin@pullbackforextrading.com
whatsapp: 0168225295


Dapatkan bonus 100% deposit

MOHD NASYIT GAMING

ENJIN CARIAN GOOGLE