Monday 28 March 2022

TYPHOID MARY SI SUPER SREADER

Hari ini 107 tahun yang lalu, Typhoid Mary si ‘super-spreader’ penyakit kepialu dikuarantin buat kali ke-2 yang membawa sehingga akhir hayatnya.

Nama sebenarnya Mary Mallon, lahir pada 1869 di Cookstown, Ireland. Dia berhijrah ke A.S. & menjadi orang gaji beberapa keluarga elit di New York termasuk keluarga Charles Warren. Ketika satu percutian musim panas 1903, 6 ahli keluarga itu menghidap demam kepialu. Apabila Warren mengupah seorang jurutera kebersihan untuk menyiasat puncanya, didapati ia daripada orang gaji mereka, Mallon. Menjejak rekod pekerjaannya, rupanya sejak 1900 ada 7 keluarga terlibat, 22 jangkitan dengan kematian seorang budak perempuan.


Lantas Jabatan Kesihatan New York pada 1907 meletakkan Mallon dalam perintah berkurung di sebuah banglo dengan hanya ditemani seekor anjing. 3 tahun kemudian, selepas didesak, Mallon dibebaskan dengan syarat berjanji tidak bekerja sebagai tukang masak lagi. 5 tahun kemudian, Hospital Bersalin Sloane di Manhattan, NY gempar apabila 25 pekerja dijangkiti kepialu, 2 daripadanya maut. Puncanya dijejak, membawa kepada tukang masak hospital itu yang digelar “Typhoid Mary.” Rupanya dia Mallon, memakai nama “Mary Brown.” Sejak dibebaskan pada 1910, Mallon gagal dijejaki apabila dia menggunakan pelbagai nama untuk bekerja di hotel, restoran & pelbagai institusi. Selepas ditahan, dia diletakkan semula dalam kuarantin di North Border Island, NY pada 27 Mac 1915. Selama 23 tahun Mallon hidup terasing dari khalayak. Pada 1932 dia menghidap strok & sejak itu dikuarantin di hospital di pulau itu sehinggalah dia menghembuskan nafas terakhirnya pada 11 November 1938 di usia 69 tahun dek pneumonia. Sepanjang hayatnya, beliau dipercayai telah menjangkiti sekurang-kurangnya 53 orang, 3 daripadanya meninggal dunia. Ia menjadikannya individu pertama di A.S. yang direkodkan sebagai pembawa tidak bergejala/asimptomatik kuman kepialu. Mallon tidak pernah menunjukkan sebarang simptom yakni demam, sakit kepala & cirit birit, cuma beberapa kali selesema ringan. Dipercayai, dia membawa penyakit itu sejak dari dalam kandungan apabila ibunya dijangkiti. Sumber: History
Share:

0 comments:

Recommended Webhosting & Domain Services

HUBUNGI

Sila hubungi saya di:
email : admin@pullbackforextrading.com

ENJIN CARIAN GOOGLE