Wednesday 22 August 2012

Kisah Facebook Ini Pasti Menakutkan Anda!

Apabila bermain Facebook, kita tidak terlalu memikirkan sangat tentang aktiviti yang kita lakukan seperti like status, tambah rakan baru mahupun mengirim mesej. It simply just like "touch and go". Tapi jika anda tidak pernah memikirkan berapa banyak perkara yang Facebook tahu, this story will blow your mind! 
 

Cerita di sebalik ini, mengikut threatpost, bahawa Max Schrems berasal dari Vienna, Austria telah menghantar permintaan rasmi untuk mendapatkan data dari Facebook. Sejak Schrems tinggal di Eropah, Kerajaan memastikan hak untuk boleh mengeksport data daripada rangkaian sosial. Apa yang dia diterima? selepas menunggu, dia menerima cakera yang mengandungi 1222 fail PDF, memperincikan setiap langkahnya!
 

Pendek kata, setiap langkah yang Schrems pernah dibuat di laman web ini telah direkodkan, termasuk mesej-mesej lama yang telah dipadamnya. Pekerjaan, hubungan, gambar geotagged... semuanya ada, dalam 1222 fail itu juga, setiap jam perkara yang dilakukan diperincikan dengan tepat pada kira-kira 1400 muka surat itu sendiri.
Kisah ini telah di-videokan. video ini pasti membuka mata, dan harus menjadikan kita sedikit lebih sedar tentang apa yang kita kongsikan di luar sana. Selepas semua, Sean Parker berkata tentang Facebook, “there’s good creepy and then there’s bad creepy.” Dan ingat, hampir semua yang anda lakukan akan diserahkan kepada pihak polis jika Facebook mendapat sepina.


PS: Dulu pernah terbaca tentang fb ni dulu pernah kena failkan saman kerana merekodkan data website yang diklik keluar dari laman fb..So baik hati-hati lah yer... 

SUMBER 

 
Share:

Recommended Webhosting & Domain Services

HUBUNGI

Sila hubungi saya di:
email : admin@pullbackforextrading.com

ENJIN CARIAN GOOGLE

Arkib

Blog Archive