Wednesday 3 July 2013

Doa Menolak Banjir / Agar Hujan Dialihkan


Zikir Ketika Hujan Turun
Daripada Aisyah r.anha beliau berkata bahawa apabila Rasulullah S.A.W melihat hujan, baginda berdoa seperti doa di atas.
Hadis riwayat Imam al-Bukhari
Melalui riwayat Ibnu Majah pula disebutkan bahawa doa tersebut dibaca sebanyak dua atau tiga kali.(Tafsir al-Azkar m.s 304)

Doa Menolak Banjir / Agar Hujan Dialihkan (Pendek)



Doa Menolak Banjir / Agar Hujan Dialihkan (Panjang)

- Makna doa sebagaimana di dalam buku Adab & Petua Kecemerlangan Pelajar m.s 158. الأ َوْدِيَةِ : tanah lembah -> ٣٨٥ – قاموس ادريس المربوى عربى – ملايو
مَنـْـبـِتٌ : tempat tumbuh, pangkal, semai -> ٢٩٤ – قاموس ادريس المربوى عربى – ملايو
Hadis berkaitan:


Hadis sahih berkaitan doa ini
Maknanya:
“Bahawa ada seseorang masuk masjid pada hari Jumaat dari pintu yang searah dengan Darul Qadha’ (balai pengadilan), sementara Rasulullah s.a.w. sedang berkhutbah.
Dia menghadap Rasulullah s.a.w. dengan berdiri dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, harta benda telah hancur, tanam-tanaman telah rosak, berdoalah kepada Allah agar menurunkan hujan kepada kami.
Maka Rasulullah s.a.w. mengangkat kedua tangan baginda dan berdoa, “Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami, ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami, ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami.”
Demi Allah, saat itu kami tidak melihat ada awan atau mega sedikitpun di langit, sementara antara kami dengan bukit Sila’ tidak ada rumah atau bangunan satu pun.
Dari belakang baginda muncul awan gelap seperti perisai. Setelah awan gelap tersebut menutupi langit, turunlah hujan.
Demi Allah, seminggu lamanya kami tidak melihat matahari.
Kemudian pada hari Jumaat berikutnya orang itu masuk dari pintu yang sama sementara Rasulullah s.a.w. berkhutbah.
Dia menghadap baginda dengan berdiri dan mengatakan, Wahai Rasulullah, harta benda telah hancur, tanam-tanaman telah rosak, berdoalah kepada Allah untuk menghentikannya.
Maka Rasulullah s.a.w. mengangkat kedua tangannya dan berdoa, “Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami dan bukan kepada kami. Ya Allah, turunkanlah hujan pada tanah gersang, tanah tandus, dasar lembah dan tempat tumbuhnya pepohonan.”
Hujan pun berhenti. Kami keluar dan berjalan di bawah sinar matahari.”
Lafaz hadis ini demikian di dalam sahih al-Bukhari dan sahih Muslim. Hanya saja dalam riwayat Bukhari disebutkan dengan lafaz Allahummas-qina sebagai pengganti lafaz aghitsna.
Banyak pengajaran yang dapat diperolehi dari hadis ini. Semoga Allah memberikan taufik.
(Tafsir al-Azkar m.s 305 – 307)
Penjelasan Dan Cara Beramal:
Turunnya hujan adalah tanda rahmat Allah untuk semua makhluk-Nya. Namun begitu, kadang-kadang kita perlu memohon kepada Allah agar diturunkan rahmat-Nya itu di tempat lain, buat sementara waktu untuk memastikan kelancaran program sukan, merentas desa atau majlis perkahwinan yang diadakan di tempat terbuka. Sebenarnya kita terus meminta turunnya rahmat tanpa sekatan, cuma permintaan kita supaya dialihkan ke tempat lain. Insya-Allah dengan izin-Nya diperkenankan permintaan kita dan program dapat berjalan sebagaimana yang dirancang. (Adab & Petua Kecemerlangan Pelajar m.s 158)
Pautan Berkaitan:
Doa yang dibaca ketika jalan-jalan terhalang kerana banjir akibat hujan yang berterusan.
Rujukan:
1. ealqamus
2. محمد إدريس عبد الرءوف المربوى . ربيع الثانى ١٣٥٤ هجره.قاموس ادريس المربوى عربى – ملايو. بيروت : دار الفكر
3. ١٩٨٥ .ايچ. فرقان احمد الانصري. دعا دان ذكر رسول الله
Kelantan: Pustaka Aman Press Sdn. Bhd. m.s 70
3. Imam An-Nawawi. Terjemahan Al-Azkar Imam An-Nawawi. 2010. Selangor Darul Ehsan: Al-Hidayah Publication. Halaman 304-306.
4. Siti Nor Bahyah Mahamood, Zahazan Mohamed dan Mahfuzah Omar. 2006. Adab & Petua Kecemerlangan Pelajar. Kuala Lumpur: Telaga Biru Sdn. Bhd. m.s 158
Share:

0 comments:

Recommended Webhosting & Domain Services

HUBUNGI

Sila hubungi saya di:
email : admin@pullbackforextrading.com

ENJIN CARIAN GOOGLE

Arkib

Blog Archive